4.- Mit fessek...

Mit fessek a vászonra?

Hogy mi legyen a festményed témája az teljesen rajtad múlik. Pár szabálynak meg kell feleni azomban. Ebben a bejegyzésben a tájképeket fogjuk górcső alá vonni, hiszen ezeknek van a legkevesebb és lekönnyebben betartható szabályai. Az első ilyen szabály a harmadolás. Ez azt jelenti, hogy a képalapunkat hosszában és szélességében is három egyenlő részre osztjuk, álltalában az alsó harmadnál jelöljük ki a horizontot. Azt a vonalat ami a látóhatár vonalának felemeg és ez egyben a szemmagasság vonala is. Ez az a vonal, ami, ha a néző szeméhez egy vízszinte vonalat húznánk a távolba, akkor pont ezt a vonalat metszené. Ezen a vonalon minden elem sokkal tompább, elmosódottabb kékesebb. lilásabb színű.

 Második szabály az enyészpont, vagy fókuszpont. Ez az a pont amifelé minden vonal összefut és ebbe az irányba minden tereptárgy egyre kissebb, egyre színtelenebb, fakóbb, tompább. Ebből a pontból lehet több is egy képen belül. Itt most csak egy pontot határozunk meg. Tájképeken ez a megoldás a leglátványosabb. Épületek vagy utca képeknél lehet meghatározni több, kettő vagy három ilyen pontot, hogy térben jobban el lehessen helyezni a kép elemeit az épületeket. Csak növényeket ábrázoló tájképen elegendő egy ilyen pontot kijelölni, már ez is kellően meghatározza a kép mélységét, háromdimenziós jellegét.

Harmadik szabály a levegő perspektíva, ami azt jelenti, hogy ami távolabb van az kevésbé kidolgozot, kevésbészínes. Ezek a dolgok tőlünk messze vannak és ezért nem látjuk annyira a részleteket. Ha meg nagyon távol van mondjuk egy fa sor akkor már a szineit sem látjuk tisztán. Csak elmosódva tompán, minnél távolabb van annál szürkésebb, kékesebb, lilásabb. A szinek módosulnak a közöttünk és a tárgy között lévő levegő por és páratartalmának köszönhetően.

  A negyedik szabály pedig a szerkezeti elrendezésre utal. Ez lehet háromszög, körkörös, vagy csonka U alakú. Még sorolhatnám tovább, de ezek a legáltalánosabbak. A legkedveltebb a csonka U alak, mert ez a leg természetesebb és talán a leglátványosabb is.  Ez az amikor egy nagyobb fa vagy facsoport van az egyikoldalon és egy kissebb fa van a másik oldalon. Ezek a fák vagy facsoportok rendszerint a harmadoló vonalon helyezkednek el, így hozva létre egy, az emberi szem részére esztétikus látképet. Egy dologra viszont ügyelni kell, mégpedig arra, hogy ezek a látvány elemek a kép belseje felé törekedjenek, hogy a néző tekintetét a kép fő elemeire terelje és ne kifelé a képből. Minden elemnek a fokuszpontra kell mutatnia ahhoz, hogy kellően izgalmas legyen a kép, de nem szabad hogy szimetrikus legyen mert az unalmassá teszi a festménnyünket. Kerülni kel továbbá a hosszú egyenes vonalak is. Használjunk helyete inkább enyhén íves vonalakat pl. olyat mint S betü. Minden vinalat igyekezzünk megtörni különböző látvány elemekkel, mint egy fücsomó, kissebb bokor, kavicsok az út mentén és hasonlók. Ha ezek nem szerepelnek a referencia fotonkon nem gond, egyszerűen szerkeszük oda, és ha ez így esetleg túl sok lenne egyszerű a képlet hagyunk el valamit a fotóról.




<<Előzző>>                                                                               Folytatás......




Tetszenek az írások? 

Iratkozz fel az olvasók táborába, hogy ne maradj le a következő bejegyzésről. 

Ezt a lap tetején lévő linkre kattintva megteheted.

Tetszet ez a cikk! Kérlek írj egy rövid értékelést a hozzászólás rovatba!

Köszönöm


Itt olvashatsz a további írásokat!

Elmélkedések... 1. A kezdet

De mitől lesz egy kép festmény....

De hol kezdjem


Megjegyzések

Az elmúlt év legérdekesebb cikkei

Elmélkedések a képalkotások körül. 1 - A kezdet...

Kiállítás 2023

Elmélkedések a képalkotások körül. 3 Hol kezdjem...

Mártélyi festőtábor 2020

Mártély 2021

4.- Mit fessek...

Hogyan viszonyulunk a tanuláshoz?

Bemutatkozás

Mű elemzés érthetően!

Szülinapi akció a meskán