Mű elemzés érthetően!

Mű elemzés érthetően!


A műelemzés nem egyenlő a műkritikával. A műelemzés nem csak szakmai szempontból jöhet létre, hiszen akkor is elemzést végzünk ha csak megállunk egy kép előtt és elmélyedve nézzük azt. Ez az a pillanat amikor eldöntjük hogy tetszik vagy nem tetszik ez a kép. Ilyenkor vagy továbblépünk, vagy kicsit mélyebben megnézzük, hogy, mi az, ami tetszik, vagy mi az ami zavaró lehet ebben a képben. Mitől van ez? Nos ebben a cikkben erre keressük a választ. 

 

Nagyon fontos az első benyomás. 

Amikor ránézünk egy képre az hatással van ránk, kivált belőlünk valamilyen érzést még akkor is ha nem is vagyunk tudatába ennek. Az első benyomás azért olyan fontos mert általában ezzel döntjük el, hogy mennyi időt szentelünk egy-egy festmény vagy festő megismerésére. Lehet, hogy tetszik, vagy nem tetszik, elszomorít vagy éppen vidámak leszünk tőle. Minden ember másképpen reagál ugyan arra a festményre. De vajon mi az, ami elsőre megfog, vagy taszít egy festményben? Ez lehet a kép témája, szín világa, kompozíciója. A második ilyen csoport a kép stílusa, vagy is hogy milyen stílus irányzatban festették lehet ez klasszikus, vagy impresszionista, vagy absztrakt. Mindenkinek más tetszik. A harmadik szempont pedig az, hogy mennyire könnyen tudjuk felfedezni a szimmetriát. Az ember úgy van kódolva, hogy mindenben keresse a szimmetrikusságot és ha megtalálta akkor érdektelenné válik számára a festmény, ha csak nem talál benne valami más izgalmas felfedezni valót.


Hangulat és érzelem

Ha az első benyomáson túl vagyunk és úgy döntöttünk, hogy tovább szemléljük a képet akkor jöhet a következő szint. Milyen hangulatot áraszt felénk a kép. Hogyan érezzük magunkat a festmény közelében. Ez sok mindentől függhet, de nagyvonalakban említek pár dolgot,az első a szín. Mindenkinek van kedvenc színe és ha ezt viszont látja egy képen az máris tetszik. Aztán van olyan téma amely közelebb áll hozzá. Mire gondolok, pl víz mint tájképi elem vagy hegyek, erdő, ódon épületek. Vagy csendélet a kedvenc téma abból is a virág stb.. és még sorolhatnám, de ezt döntse el mindenki maga, neki mi a legkedvesebb. Én ilyen téren mindenevő vagyok. Az érzelem pedig teljesen egyénfüggő dolog, mert mindenkinek más élménye van, más benyomások érték a múltban és ha képen ez visszaköszön akkor ezt a múltbéli élményt társítja hozzá akaratlanul is.


Ezek az első lépések, ami kb az első két három percben zajlik le, ezt követi aztán a tényleges képelemzés. Amikor is azt vizsgáljuk meg, hogy az adott kép kinek a műve, pl.ismert vagy ismeretlen alkotó. Milyen stílusban festett, mennyire vannak összhangban a színei, mennyire lehet felismerni az ábrázolt témát, mi a műfaja. Itt térhetünk rá a mű ábrázolás, megjelenítés módjára, mennyire térhatású az alkotás, milyen festő eszközöket használt, hogyan ábrázolta a fényeket, milyen kompozíciót, faktúrát vagy struktúrát használt, milyen az összhatás,

és még sorolhatnám, de itt most álljon csak ennyi. Ha érdekel a téma itt további olvasni valókat találhatsz.

Jó olvasást...

Megjegyzések

Az elmúlt év legérdekesebb cikkei

Elmélkedések a képalkotások körül. 1 - A kezdet...

Kiállítás 2023

Elmélkedések a képalkotások körül. 3 Hol kezdjem...

Mártélyi festőtábor 2020

Mártély 2021

4.- Mit fessek...

Hogyan viszonyulunk a tanuláshoz?

Bemutatkozás

Mű elemzés érthetően!

Szülinapi akció a meskán